Faste & lavkarbo: Spis bort smerter

JA, det er mulig! Med faste gjør du kroppen yngre og friskere. Med lavkarbo / Steinalder kosthold så gir du kroppen gode byggesteiner for å bygge deg en solid og frisk kropp.



kirsti.png

Kirsti kom til meg i vår. Hun hadde fått påvist diagnosen artrose, og i den forbindelse fikk hun beskjed om å passe på 3 ting framover:

Spis omega 3, tren og ikke legg på deg.

Kirsti var ikke overvektig og har vært slank hele livet. Men hun merket at kiloene lettere snek seg på etter at hun fylte 40. Kirsti er i dag 49, ei sprudlende, aktiv dame. Hun er en travel og vellykket forretningskvinne, har to voksne barn og en mann som er ukependler.

Kirsti har i flere år vært åpen for alternativ medisin og behandlingsmåter. Hun har vært opptatt av kosthold og helse, og hadde vært bort i fasting som medisin også før hun møtte meg. Hun pleier å gjennomføre ca en faste i året, gjerne i januar. Det er godt med en rens etter all julematen, synes hun.

I vår hadde hun i løpet av vinteren gått opp 4 kilo som irriterte henne. Jeg synes nok at dette var litt tullete, da hun for meg hadde den kroppen som jeg alltid har drømt om å ha. Og det sa jeg til henne også. Men, det er klart at hvis man føler seg for stor og tøyet er trangt, så er det ikke morsomt en plass. Mitt motivasjon for å hjelpe henne i vekt var altså ikke på det sterkeste.

Det jeg derimot fattet en glødende interesse for å hjelpe henne med, var å skru sammen kosten riktig. For helsa sin del. Kirsti sa fortvilet til meg at hun synes det var vanskelig å bli tatt seriøst. «For alle har jo vondt et sted, ikke sant?»  

rygg muskel smerter.jpg

Kirsti slet med en rekke vondter, blant annet var hun plaget av venstre kne, vondt i korsryggen, nakke, hender, føtter og venstre hofte.

 

Ettersom Kirsti mange ganger har opplevd hvor godt vannfaste er for kroppen, så besto jobben i å veilede henne til hvordan hun kunne forbedre fasten sin, i tillegg til hvordan hun skulle spise etterpå.  For fastene alene fikser ikke nødvendigvis problemene med vondter, særlig ikke hvis du ønsker at resultatene skal vare.  Å spise riktig kost i tillegg er alfa og omega. Selv om Kirsti vet hva som er et sunt kosthold, så var ikke maten tilpasset henne og hennes kropp. « Havre er jo sunt??» Sier hun til meg. Jada, MEN…sier jeg. (Og tenker med meg selv, korn i alle former bør begrenses) Til henne sier jeg: «Men er det sunt for deg?» 

 

Kirsti kjøpte vårt «Du og meg» kurs slik at hun fikk tilgang til vårt online undervisningsrom og kunne finne gode paleo oppskrifter, samt oppdatere seg på pålitelig kunnskap. (Alle våre ernæringsartikler er skrevet av fagpersonen Pål Jåbekk) Som en del av pakken hun betalte for, fikk hun alle våre e-bøker med på kjøpet. Det var bøkene «Faste- Nøkkelen til helse» og «Paleo Kickstart» som var interessante for henne. I Paleo Kickstart fikk hun en veldig enkelt satt opp oversikt over hva hun kunne spise, og hun synes det var et godt supplement til vårt online undervisningsrom. Ikke minst fordi hun i boken også fikk en modell for hvordan hun skulle teste ut hva slags mat hun reagerte på, når fasten var ferdig. Denne modellen hjalp jeg henne med å følge, gjennom målrettet veiledning.  Kirsti forstod fort hva som gjorde henne godt, og hva slags mat som førte til at smertene kom tilbake.

Hun startet med en 4 dagers vannfaste, og registrerte smerter og forbedringer. Etterpå fulgte hun et paleokosthold i 3 måneder, slik jeg anbefalte henne. Kirsti var flink til å notere ned status for hver dag, under fasten:

kirsti smerter.jpg

 

Og resultatene har ikke latt vente på seg! Fra tidligere visste Kirsti at vannfaste hjelper på vondtene hennes, så hun var ikke så overrasket over dette.  «Men hvordan skal jeg forhindre at de kommer tilbake?» Spør hun meg. Vi gikk gjennom rutinene hennes og tok en titt på hva og hvordan hun liker å spise. Deretter la vi en plan sammen, som hun følte ikke var vanskelig å følge. Hun har ikke hatt meieriprodukter i kosten og hun har ikke spist korn. Noe av det hun synes var vanskeligst var: «Ja, men hva skal jeg spise?»

kvinne kjøper grønt.jpeg

 

Når hun kom til meg nå sist, sa hun: «Det er jo ingen tvil! Vil du holde deg frisk så spiser du riktig mat. Spis hvordan du vil- Men da må du også godta å ha det vondt! Jeg vil ikke ha det vondt. Og jeg merker en utrolig forskjell skal jeg si deg. For jeg må innrømme: Jeg merker det i kneet og fingeren igjen.. Jeg gikk nemlig for mye ned i vekt. Og for å bremse utviklingen har jeg nok vært litt skjødesløs de to siste ukene.»

Hun visste jo selv at dette er feil måte å gjøre det på, så vi snakket litt om dette, og skrudde litt på planen hennes. For ikke å gå mer ned i vekt, må hun fortsette å spise sunt for sin kropp, men hun trenger ikke nødvendigvis å fylle opp magen med så mye mat. Jeg ga henne gode tips til hvordan hun effektivt kan øke daglig energiinntak  uten å føle seg som en stappa julegris.

 

Kirsti sier at det er mandler, Farris og gulrøtter som ofte redder henne i hverdagen. Ferskt brød med gulost og hjemmelagde raspeballer er kjepphestene. «Av og til er det jo verd det, å ha det litt vondt» Sier hun. Men det er nå en enkel jobb å motivere henne til å holde seg til paleokostholdet. For som hun nå har fått inn med teskje, så er det super sunt å faste- ja. Men det er ikke nok. «Jeg merker det jo nå med en gang når jeg er skjødesløs med kostholdet. Så jeg vet jo nå at jeg kan velge. Velger jeg å holde meg frisk eller ikke? Det bestemmer jeg selv»

stairs trapp motivasjon 1.jpg

Kirsti har gått ned ca 5 kilo. Hun har mistet 5 cm rundt hvert lår, magen på det tykkeste partiet har gått ned 8 cm, og livvidden har blitt redusert med 9 cm. Den eneste smerten Kirsti fortsatt plages med er korsryggen. Dette har hun fått undersøkt, og det viser seg å være slitasje. Ellers er hun smertefri, har fått veldig mye mer energi, og stråler enda mer enn før. Heia Kirsti!

 

I bunnen av denne artikkelen kan du kjøpe vår e-bok "Faste- Nøkkelen til helse" for kun kr 179,-Vi fraråder alle å gå i gang med en faste som varer utover 3 dager på egenhånd. Vil du faste? Sett deg grundig inn i hva det går i først. 

 

Vårt online undervisningsrom er bygd på erfaringer. Vi har satt sammen hva vi mener er de viktigste verktøyene du trenger for å få en lettest mulig endringsprosess, basert på vår egen helsereise, men som også er støttet av forskning. Artiklene i kurset som omhandler ernæring er skrevet av fagpersonen Pål Jåbekk. I Vita Univers fokuserer vi på å spise sunn, karbohydratredusert mat, som metter godt,som ikke er komplisert å lage. Mat  som vil hjelpe deg med å nå dine mål om mer energi og en vekt du trives med. 

 

Er du også en av dem som foretrekker å få råd og veiledning fra mennesker som har møtt de samme utfordringene selv? Har du et ønske om å endre livsstil?

 

Du får  inspirasjon, motivasjon og kunnskapen du trenger fra oss. I tillegg til vårt online undervisningsrom med alt du trenger, har vi i tillegg bøker, kostholdsplaner og personlig oppfølging. Vi hjelper deg med lavkarbo,ketose, faste og paleo.

 

Se våre artikler om faste samlet på en side: 

-Vi knuser myter om faste - Vi forklarer hvorfor faste virker- Våre erfaringer med langvarige vannfaster

 

Vil du lese flere av våre suksesshistorier? Bedre helse, slank og mer energi

 

 

 Les mer om oss og hva vi tilbyr her: