Et fasteeventyr

Jeg går ikke ned i vekt uansett. Det er like oppnåelig å gå ned i vekt som at helvete fryser til is. Kjenner du følelsen?


I dag deler jeg det siste kapittelet i min livsstilsendringsreise. For det er jo slik at denne reisen ikke avsluttes. Det er jo det man håper på, når man starter på noe som krever innsats og omveltninger. At du når målet, og da er du der. Permanent. Og da kan man lettere mobilisere krefter til å gjøre en knall innsats for en periode. Man ser for seg et mål og en happy ending. Litt som i eventyrene, ikke sant? 

 

Men dessverre...

Men dessverre er en endringsprosess mer som en never ending story. Det er en reise som går i faser, som må jobbes med. Hvordan reisen går styres av beslutningene, bevisste og ubevisste som tas i løpet av hele dagen, hver dag.

 

Hvis jeg skal gi deg et bilde på hva jeg mener, så se for deg en vektskål. Hvilken side av vekten vil du styrke i dag? Vektskålene blir aldri tomme på noen av sidene, men hvis det gikk skeis i forgårs så er det lurt å fylle på den gode siden i dag, ikke sant? Heldigvis blir det lettere for hver dag å bekrefte de gode valgene du gjorde i går. 

 

før nå oppdatert.png

Start nr 2 i 2009 (Start 1 var i 2005- Og gikk opp og ned i takt med 2 svangerskap)I 2012 var jeg stabil på trivselsvekt: - 30 kg



Min reise er som din, selv om jeg har holdt på evig lenge og kanskje har kommet lengre enn mange, så har jeg en mer motstridig kropp enn de fleste. Heldigvis spiller vaner på lag med tiden. På godt og vondt styrkes de. Gode valg blir lettere å ta jo hyppigere de gjentas og kroppen blir friskere.

Jeg holdt vekta stabil og levde om ikke eventyrlykkelig i ett par år, så var det enkelt å holde vekta og jeg var lett, energisk og happy. (Selv om det ikke ser sånn ut på bildet!!!)

 

Jeg er ikke helt sikker på når det startet å gå feil vei igjen...

...siden jeg er så utrolig god på å ljuge for meg selv. Når tøyet mitt begynner å bli for smått så legger jeg det ganske enkelt nederst i bunken og glemmer det helt bort, helt til det overhodet ikke passer mer og jeg sitter med en sjokkopplevelse, når jeg plutselig finner det igjen, og det ikke passer.Dette vet jeg, men jeg faller for det hver gang. Men det er rundt 2 år siden. 

 

 Jeg har forsøkt det aller meste de siste 2 årene. Ketogen diett, kun kjøtt og fett, mye grønnsaker og lite kjøtt, eggfaste.. alt som virket før: INGENTING ga resultater! 

         Linn, Vita Univers, Slankekurs, 2.jpg

 

linn, Vita Univers, slankekurs.jpg

August 2015 

 

I januar 2016 startet jeg med prosjekt "Ned 5 kg". Det ble en kjip affære dessverre.

Jeg hadde stålkontroll på maten, skrev opp alt jeg spiste og var beinhard. Jeg gikk ned 1 kg, opp en kg, ned en kg opp en kg. Det var hardt.

Det er jo en av de kjipe tingene med å være overvektig, ikke sant? Alle kan jo SE at man ikke mestrer, at man ikke har kontroll eller at kroppen ikke lystrer. At det av dem som ikke kjenner deg veldig godt tror at det er viljestyrken som det er noe galt med, må man rett og slett bare ikke tenke på en gang, fordi da blir man jo iltrende sint! Jeg mener- Når man tross alt har utvist STÅLKONTROLL i 2 måneder UTEN Å GÅ NED ET ENESTE GRAM!  Jeg gjorde alt innenfor min makt, innenfor tiden jeg hadde til rådighet. Jeg gjorde alt det riktige. Jeg brukte kunnskapen min. Denne kombinasjonen har jo alltid fungert tidligere. Det var nesten et lite hjerteinfarkt rett rundt svingen, av ren frustrasjon, fortvilelse og håpløshet. 

 

       ned 10 kg 2.jpg

 

ned 10 kg 1.jpg

                                Denne dressbuksa har overhode ingen hold-in funksjon! 

 

Så fikk jeg løsningen. Og fra påske til juni gikk jeg ned 10 kg

Jeg trengte hjelp! En helt på hvit hest krysset min vei. Jeg fikk et skreddersydd opplegg som jeg fulgte i detalj. Og jeg fikk veldig god oppfølging. Det handler om faste. Om periodisk faste og om langvarige vannfaster. 

Jeg skal ikke si at det var bare enkelt. Og jo mer søppel du har i kroppen, jo hardere er det å faste. Særlig de 3 første dagene kan være veldig tøffe. 

 

ALDRI gå i gang med en langvarig vannfaste uten at du har satt deg inn i temaet. Hvordan kroppen vil reagere, hvordan du skal gjenintrodusere mat osv. Faste er et sunt og effektivt verktøy, men bruk det varsomt.

Nullstilling av kroppen- La den spise seg frisk på dine dårlige celler

(Dette er en prosess som heter autofagi. Autofagi kan du lese mer om i boka vår "Faste- Nøkkelen til helse) 

 

Nå, etter å ha praktisert faste i halvannet år, er jeg så utrolig glad og fornøyd. Kroppen min virker igjen og det KOSTER meg ingenting å faste. Jeg har fått skrudd på fettforbrenningen igjen. Det betyr at hvis jeg ikke spiser mat, vel, da spiser kroppen av lagret fett i stedet. Nå er det slik at  jeg FÅR energi av å faste i stedet for å miste den, det er lett å holde vekta og jeg har fått mer frihet i matveien: 

linnselus copy.jpg

Jeg har mistet føflekker, jeg har MYE mer energi, jeg har mistet pigmentflekker, jeg holder vekta enkelt- Og viktigst av alt: Jeg har en MYE større frihet til å spise alt jeg vil av grønnsaker. Jeg kan spise en moderat lavkarbo eller følge en steinalder diett, uten at jeg får søtsug, overspiser eller går opp i vekt. Jeg kan til og med spise ris!!- (Hvis jeg vil) Søtpotet, gresskar, vannmelon og annen frukt kan jeg også spise. Til og med naturlige tørka aprikoser kan jeg kose meg med. Jeg har fått en stor frihet. Nå kan jeg spise sunt fordi jeg VIL, ikke fordi jeg MÅ - For å holde vekta. 

 

Denne friheten i matveien etter så mange år på strikt ketogen diett er fantastisk. Men det har vært en tilpasning. For med mindre fett i kosten så gjorde søtsuget seg mer gjeldene i en periode.  Jeg har jo blitt godt vant med å ikke tenke et sekund på søtsaker, når jeg har fulgt en ketogen diett.  Slik var det altså  ikke vært det siste året. Men etter en tid så stabiliserte det seg, og jeg har heldigvis gode mentale teknikker for å hjelpe, men jeg skal innrømme at det i starten ikke alltid var helt lett. Og jeg har gått  på en smell eller to. Til og med tre. Men det har ikke ødelagt energien og vekta mi den påfølgende måneden! Og akkurat det er bare helt ubeskrivelig digg!

 

Jeg har hatt noen lange faster. Noen på under en uke, en på 8 dager og en på 14 dager med vannfaste. I tillegg praktiserer jeg faste hver uke, så fremt det passer. En dag, to dager- Alt ettersom.

Stort sett så spiser jeg etter en 16:8 modell hele tiden, fordi det passer perfekt for meg. Det betyr at jeg faster i 16 timer og spiser alle dagens måltider innenfor 8 timer. Gjerne fra kl 14. Å hoppe over måltider  koster meg ingenting, utenom av og til i sosiale forbindelser, som for eksempel en  koselig søndags frokost. Hvis jeg vil spise, eller er sulten- Da spiser jeg. 

 

Det er med andre ord mange måter å faste på og vi kan hjelpe deg med å finne en modell som passer for deg. Som med alt annet er ofte fastemuskelen noe som du må trene opp, så det er lurt å starte med å hoppe over et måltid. Frokost for eksempel. Etterhvert som det går lettere, kan du hoppe over ett til. Alt er avhengig av hva som er målet ditt for å faste. Men uansett er det en god ide å la fordøyelsen få en pause av og til, og at kroppen får tid til å spise opp det du har fylt på, før du gir den mer å jobbe med. 

 

Få enkel veiledning i hvordan du kan komme i gang og les mer om mitt fasteeventyr i boken "Faste- Nøkkelen til helse". Boken er basert på egne erfaringer i tillegg til teoretisk fagkunnskap fra Dr. Jason Fung MD som i 2016 ga ut "The Complete guide to fasting" sammen med lavkarboguruen Jimmy Moore.

 

 

Føler du at du har prøvd alt?

Du beveger deg mer,du spiser mindre, spiser smartere, mer fett, mindre karbohydrater osv. Likevel så får du ikke resultatene du ønsker deg? Løsningen kan virke litt skummel, men når du først er i gang så kommer du til å undres hvorfor du ikke gjorde dette i utgangspunktet. Er du klar til å få det til? 

Les flere av våre artikler om periodisk faste og vannfaste

 

Tenker du at "Jeg går ikke ned i vekt uansett"? Start med å kjøpe vår e-bok: Faste- Nøkkelen til helse: