Starthjelp til nytt kosthold og bedre vekt


Når det er siste dagen med ferie eller fritid og mange av oss forbereder oss på hverdagen igjen. Da har det vært helt nydelig med fri, turer, god mat og avslapping. Men nå er jeg matlei. Og jeg er lei av å føle meg som et studd pølseskinn . Har du det på samme måte?

 

vitastress - Copy.jpg

 

Lurer du på hva skal du spise? Og ikke minst: Hvordan skal du klare å holde planen dagen i gjennom?

For meg er det ofte på kvelden at jeg plutselig får "vondt i viljen" og bryter alle gode intensjoner. Det du trenger er en plan. En plan med et kosthold som gjør at viljen spiller på lag med intensjonene hele dagen gjennom. I denne artikkelen skal jeg gi deg flere strategier å velge mellom, så kan du tygge på hvilken som passer best for deg.

For å få ytterligere hjelp,anbefaler vi deg å kjøpe vårt KICKSTART NÅ! Program:

Da får du en ketose kostholdsplan, en lavkarbo kostholdsplan, Din guide til resultater, og "Kom i gang" Det koster kun kr 399,- Last ned programmet og bruk universet vårt fritt i en uke. Her er det mange lekre oppskrifter å velge mellom, du får svar på vanlige spørsmål, med mer. Hvis du vil være med utover denne uka, så koster det kun 99,- og du får ferske kostplaner og artikler hver uke. Det er enkelt å stoppe: Kun send "STOPP" til stopp@vitaunivers.no. (Programmet kan du kjøpe i bunnen av siden.)

 

 

Etter fest er det faste

Når det er fest er det fort å spise mer enn kroppen trenger. Alt det som er overflødig lagres. Først fylles karbohydratene opp som glykogen i musklene, og når det er fullt her, så lagres overskuddet som fett. Dette er kroppens fine overlevelsesmekanisme, som vi dessverre ikke har særlig bruk for i vår del av verden i dag. Vårt problem er at vi ofte spiser for fest hele tiden. Så når det virkelig er fest, da lagrer vi ekstra mye fett på kroppen. Slik er vi designet, og evolusjonen henger ikke med samfunnsutviklingen. Etter fest er det fornuftig og logisk å faste. Du vil bruke opp det ekstra fettet som du samlet opp under festen, ikke sant? Dette kan du gjøre på ulike måter, avhengig av hva som er ditt mål med fasten, og din erfaring med faste fra før. Du kan faste med kun vann, med te/kaffe, noen kopper med buljong til dagen, eggfaste, periodisk faste, vannfaste, eller ingenting. 

 

Om du velger å eggfaste, faste, eller ketogen diett hvor du spiser annen mat som får deg til å tømme kroppen for sukker og går over i ketose, så er det kun ulike metoder som fører til samme mål: En effektiv fettforbrenning.

 

Du kan si at faste er ketosens mor. Hvis du ikke tilfører kroppen noe næring, så vil du få den mest effektive fettforbrenningen på raskest mulig måte. Men det er også den vanskeligste å gjennomføre for mange, og som har sterkest overgangsplager som kuldefølelse, slapphet osv.

LinnKristinBraenden, ekspert i vita univers. ketose, ned i vekt, kostholdsenring, lavkarbo, livsstilsendring.jpg

Jeg har aldri prøvd å faste på ingenting. Vannfaste over lengre tid er det mest radikale jeg har gjort. I dagliglivet praktiserer jeg periodisk faste. Det vil si at jeg utenom i helger stort sett aldri spiser frokost eller lunsj.  Jeg begynner gjerne å bli sulten/ få lyst på mat i 15 tiden. Fra kl 15 til 21 spiser jeg måltidene mine. Dette er perfekt for meg. Da slipper jeg å bruke så mye tid på å lage mat, tenke på mat og alternativer til brød etc. og jeg kan virkelig kose meg med den maten jeg liker best, når jeg skal spise. Inge tørre, kjipe brødskiver her i gården, for å si det sånn.  Men- Hvis jeg blir sulten til lunsj, da spiser jeg.  

 

Jeg praktiserer også intervallfaste. Det vil si at jeg med ujevne mellomrom har alt i fra 40 timers til 72 timers faste. Noen ganger med te og kaffe, noen ganger med bare vann.  Da får jeg tømt kroppen for sukker, jeg får redusert insulinnivået i kroppen, og jeg får brukt opp  kalorier som kroppen har lagret til regnværsdager hvor man ikke får mat. For det er jo slik det er, ikke sant? Når du spiser mat lagres denne maten til senere bruk. Hvis du ikke bruker den opp eller du spiser mer enn du trenger, da lagres maten som ekstra kroppsfett. Når du faster, så tømmer du lageret. Og best av alt: Kroppen bryter ned gamle og defekte celledeler og bruker dem som energi. Du får en skikkelig rens med andre ord.

 

Kom i gang med faste

Start med å hoppe over ett eller to måltider, flere ganger i uka. så kan du prøve 24 timers faste etter noen uker.  La kroppen venne seg til å gå uten mat. Du kan gjerne faste 24 timer eller 48 timer en gang hver uke. Du bør på INGEN MÅTE gå i gang med en langvarig vannfaste uten at du har satt deg grundig inn i temaet. Fasting er ikke for alle, og det kan for noen være direkte helseskadelig. For å lære mer om faste på en enkel og lettlest måte, kan vi anbefale vår bok, "Faste- Nøkkelen til helse":

faste- nøkkelen til helse. Ulike og effektive fastemetoder.png

Ikke spis. Drikk rikelig med vann, ca 3 liter til dagen. Gi kroppen tid for å hvile hvis du trenger det.

 

Eggfaste

Eggfaste har blitt et begrep hvor du setter kroppen på maks fettforbrenning, altså du kommer i ketose ved å kun spise egg, fett og ost.

Det er altså ikke egentlig en faste, fordi du spiser jo mat. Likevel får du tilgang til fettreservene på kroppen din. Eggfaste er en god metode for å komme i ketose på, av flere årsaker: Egg metter mye ved å spise lite og du trenger ikke å være redd for å gå sulten. I tillegg får du i deg alt av næringsstoffer utenom vitamin c, så du trenger ikke å være bekymret for at du spiser ensidig.En stor bonus er også at du kan man lage utrolig mange enkle og varierte retter med egg som smaker helt forskjellig med bare litt forskjellig krydder eller ost, slik at du ikke blir så lett lei. Det vil si, en 5 dagers eggfaste er nok tilstrekkelig for mange- Men da har du tømt kroppen for sukker og er over i ketose og kan fortsette i det gode sporet ved hjelp av ketosen. I vårt "Eggfaste- Kom i gang!" hefte får du forklart prinsippene for eggfaste, og du får hele 19 deilige oppskrifter som er godkjente eggfasteretter:

eggfaste. Kickstart fettforbrenningen, ketose og lavkarbo med eggfaste.png

Kom i gang med eggfaste: Spis minimun 6 egg hver dag. For hvert egg du spiser skal du spise 1 ss (15 gram/15 ml) fett. (F. eks: Smør, majones, kokosolje, olivenolje)  Du kan spise 30 gram ost pr egg. Men max 210 gram pr døgn.

 

 

Ketose fjerner søtsug og interesse for mat

Ketose gjør mer enn å sette kroppen på fettforbrenning. Den påvirker hormonbalansen i kroppen din og påvirker hvordan hjernen reagerer på dopamin over tid. (Dopamin= lykkefølelse, velvære og glede) Interessen for mat forsvinner i stor grad etter en tid i ketose, apetitten regulerer seg ned, og energinivået øker. I vår Ketose KICKSTART bok får du kunnskapen du trenger om hvordan du skal gjennomføre en ketogen diett, i tillegg til kostplaner. 

 

Kom i gang med en bulletproof ketose:

Hvis du vil prøve ketose ved hjelp av mat så fins det en veldig trygg måte å gjøre dette på: Spis middag til alle måltidene. Denne middagen skal bestå av: Kjøtt, smør eller fet saus og salatblader. Svært mange kommer i ketose uten å være så streng. Men det må du faktisk prøve deg fram på, da dette er individuelt og det er mange faktorer som spiller inn. Blant annet hvor sunt du levde fra før, hvor vant kroppen din er med å brenne fett som energi, arv og sykdomshistorie.

 

ketose kickstart- en bok om ketogen diett. få max fettforbrenning og resultater raskest mulig.png

Ketose er enkelt- Og det er så mye godt du kan lage. Fins det noe enklere og mer velsmakende enn en saus lagd på ketogene prinsipper? I think not!

 

 

Hvordan skal du vite hva som passer for deg, uten å måtte prøve og feile i lange tider for å finne det ut?

Jeg hadde for en tid siden en kvinne i midten av tyveårene som jeg har veiledet i ketogen kost i 4 uker. Hun har trent mye fra hun var ung, kun noen få kilo overvektig, frisk og aktiv i hverdagen.

Hun fulgte en ketogen plan for hva som vil gi resultater for folk flest. Hun kunne måle ketose på ketosticks. Men hun gikk bare ned 2 kg. Hun var ikke plaget med overgangssymptomer til ketose og hun mistet ikke interessen for mat. Hun spiste mye fett, lite grønnsaker og ingenting hun ikke burde. Med andre ord så håndterte kroppen hennes denne strenge planen som en vanlig lavkarbodiett.

Hun var ikke motivert for kjøtt og fett, men det hadde vært neste steg for henne, eller en faste. Hun var likevel fornøyd, blodsukkeret ble stabilt og humøret bedre. Også gikk hun ned litt.  

 

Når metoden som i teorien skal funke, likevel ikke gjør det så må du skru på noe.

Selv gikk jeg nesten ett år hvor alt stod stille og jeg  sa til meg selv" Jammen, jeg gjør alt riktig.. Plutselig får jeg nok et "ras" som belønning." Jeg spiste som jenta over her. Koste meg med litt snickers i stedet for kake når det var tid for kos, spiste lavkarbo knekkebrød, litt grønnsaker, ingen rot grønnsaker- Jeg gjorde jo alt riktig for søren!!!-Ingen ras kom. Faktisk så gikk jeg ikke ned et eneste gram. Desperasjonen er til å ta og føle på, ikke sant? I "Din Guide til resultater" Som er en del av vårt "KICKSTART NÅ! program vil du få hjelp til å finne ut hvor DU bør starte for å få resultatene du ønsker deg. 

kickstart fettforbrenning, kom i gang med lavkarbo, livsstilsenddring, ned i vekt raskt.png

KICKSTART NÅ! Program- Koster kr 399,- og inneholder alt du trenger for å komme i gang 

 

Lavkarbo

Lavkarbo er genialt for deg som ikke er matlei, som har lyst til å kose deg med god mat og som ikke har så dårlig tid. Som vil ha bedre helse. 

Kom i gang med lavkarbo:

Lag deg opp noen gode knekkebrød hvis du er et brødmenneske, og finn ut hva som passer av restematen i kjøleskapet til et lavkarbokosthold.  Chiapudding er god og mettende frokost. Omelett eller en mettende salat er god lunsj, og til middag spiser du kjøtt, en fet saus og grønnsaker som hovedsaklig vokser over jorden. Blomkålmos smaker nydelig sammen med litt kokt pastinakk eller sellerirot. 

 

 

Tips mot sug

sunn lavkarbo sjokolade, sunn energi sjokolade, sjokolade som stopper søtsug, sjokolade i ketose, lavkarbo snop, lavkarbo sjokolade

Hvordan kan du kan håndtere sug etter salt snacks og søtsaker, Slik at du kan klare å "holde deg" når viljen begynner å svikte ut på kvelden? 

 

La de gode intensjonene overleve med disse triksene: 

Lag opp sjokolade av mørk sjokolade (Minimum 70%, helst mer og kokosfett. I et blandingsforhold 50/50. Du kan søte med ett par steviadråper i tillegg hvis du vil ha den litt søtere.

 

Hvis du har saltsug så kan du ta deg en saltshot: Bland 1 ts salt i ca 1 dl vann. (Dette trikset hjelper også hvis du er i ketose og føler deg slapp og tom for energi) 

 

Masse lykke til! 

Hilsen Linn

Gründer og daglig leder av Vita Univers