Topp 15 årsaker hvis du ikke går ned i vekt på lavkarbo

Lavkarbo funker helt supert for å gå ned i vekt- Og å holde deg der. Lavkarbo mat er sunn mat for alle. Når du gjør det riktig. Her er de 15 mest vanlige fallgruvene:


low vs highcarb.jpg

1. Du mister fett, men du innser det ikke selv

Å gå ned i vekt er ikke en lineær prosess. Det vil si at vekta beveger seg i rykk og napp. Hvis du veier deg hver dag så vil det være dager hvor vekta går ned mens den andre dager går opp. Dette betyr ikke at dietten/ livsstilen ikke fungerer så lenge tendensen er at det over tid går nedover. Mange mister mye vekt de første ukene, men det er for det meste vann de mister da. Etter denne fasen vil vektreduksjonen avta. Å få ned i vekt er ikke det samme som å miste dett. Det er mulig hvis du f. eks løfter vekter samtidig at du får mer muskler samtidig som du mister fett. Muskler er tyngre enn fett og du kan faktisk gå opp i vekt mens du blir mindre.

For å være sikker på at du er på rett vei, så mål med annet enn bare vekta. Bruk målbånd og mål deg ca på samme tidspunkt hver uke. Du kan også måle fettprosenten din en gang i uken i tillegg til at du tar bilder av deg selv. Kjenn etter på hvordan klærne passer. Prøv jevnlig plagg som er for små, det er ofte lettere å merke forskjell på disse enn på klær som allerede passer. Hvis klærne passer bedre og du SER mindre ut, så mister du fett uansett hva vekta sier.  Hvor mye du veier er så mye mer enn fett, muskler og vann. Vær tålmodig og bruk andre mål enn bare vekta.

vitaunivers går ned i vekt men mister ikke kg.jpg

 

2. Du spiser for mye karbohydrater

Noen mennesker er mer sensitive til karbohydrater enn andre. Særlig de som er kraftig overvektige og som har slitt med vekta i mange år. Hvis du spiser lavkarbo og vektreduksjonen stagnerer kan det være lurt å kutte enda mer ned på karbohydratene. Hvis du spiser mindre enn 50 gram karbohydrater til dagen så må du kutte ut det meste av frukt, men du kan spise små mengder med bær. Hvis ikke dette er tilstrekkelig kan du redusere til under 20- 15 gram pr dag. Da gjenstår bare protein, sunt fett og grønnsaker som vokser over jorda. Vær nøye med at du faktisk spiser lavkarbo og ikke "tar fri" i hytt og pine.

 

3. Du er konstant stressa

Dessverre er det ikke alltid nok å spise sunt og å trimme. Vi må passe på at kroppen vår fungerer optimalt og at hormonene våre er i balanse. Det blir de av lavkarbomat så fremt du ikke har et sykdomsbilde i tillegg. Men, hvis du er konstant stressa så holder du kroppen i en konstant beredskapsmodus  ("Fight or flight")og kroppen din produserer for mye av stresshormonet kortisol. Hvis du har et kronisk forhøyet nivå av kortisol så kan det øke både sult og sug etter usunn mat. Hvis du vil redusere stress så prøv meditasjon og gode pusteøvelser. (I Vita Univers får du tips om Pål Jåbekks favoritt meditasjonsteknikker i tillegg til kunnskap om hvordan du bør trene for å nå ditt mål) Du kommer langt ved å kutte ut distraksjoner som facebook og andre sosiale medier, nyheter osv. Les heller en god bok. (Ikke at jeg er så veldig god på dette selv..)

 

4. Du spiser ikke ekte mat

å spise lavkarbo handler om så mye mer enn å bare kutte ned på karbohydratene. Du må i tillegg erstatte karbohydratene med ekte, næringsrik mat. Kast ut alle produserte og bearbeidede lavkarboprodukter (Som f. eks sukkerfri sjokolade, lavkarbopasta og Atkinsbarer) Dette er ikke ekte mat og det er ikke mat som er bra for helsa di. Hold deg til kjøtt, fisk, egg, grønnsaker og sunt fett.

Godsaker som lavkarbo cookies og brownies kan gi deg problemer selv om de er lagd på sunne ingredienser. De bør betraktes som en skjelden nytelse, ikke noe du spiser ofte eller jevnlig. Det er også viktig at du spiser nok fett. Hvis du forsøker å kutte ned på både karbohydrater og fett så vil du ende opp sulten og energiløs. Å kun spise protein er en VELDIG dårlig ide! Mindre karbohydrater, mye sunt fett og moderat protein er den riktige oppskriften. Slik kommer du også i ketose. Når du er i ketose (som du lærer mye mer om i Vita Univers) så er kroppen din i sitt optimale hormonelle miljø for å brenne kroppsfett.

canva collage mars 17.jpg (1) 

5. Du spiser for mye nøtter

Nøtter er ekte mat. De har også et høyt fettinnhold. Ta f. eks mandler så kommer ca 70% av kaloriene fra fett. Noen typer nøtter inneholder også en god del karbohydrater. Men utfordringen med nøtter er hovedsakelig at det er lett å overspise på dem. Fordi de er sprø og svært energitette er det veldig enkelt å overspise på dem uten at man føler seg mett en gang. Spis mat som gjør deg mett! En pose nøtter kan inneholde mer næring enn du trenger for et helt måltid uten at du trenger å bli mett en gang. Hvis du spiser nøtter som snacks så er det en stor fare for at du får i deg for mye kalorier.

 

6. Du sover ikke nok

Søvn er utrolig viktig for generell helse og mangel på søvn kan i følge mye forskning kobles til overvekt og fedme. Hvis du mangler søvn er det lettere å føle seg mer sulten i tillegg til at du vil være trøtt og mindre motivert for å trimme og spise sunt. Søvn er en kjernepillar for god helse. Hvis du gjør alt riktig, men ikke får nok søvn så vil du ikke oppleve de store resultatene som du kan forvente hvis du sover nok.

Noen gode tips for å forbedre søvn er:

  • Unngå koffein etter kl 14
  • Sov i komplett mørke
  • Unngå alkohol og fysisk trening de siste timene før du skal sove
  • Gjør avslappende aktiviteter før leggetid, som f.eks å lese
  • Prøv å legge deg til ca samme tidspunkt hver kveld

 

7. Du spiser for mye meieriprodukter

Meieriprodukter kan skape problemer for noen. Noen meieriprodukter som på tross av et lavt karbohydratinnhold inneholder mye protein. (Ost som Brie og Gräddost er blant de mest fettrike og inneholder like mye fett som protein) Protein kan øke insulinnivåene i kroppen din, slik karbohydrater gjør. Kroppen sender da næringen til lagring i stedet til forbrenning. Aminosyresammensetningen i meieriprodukter gjør det potent for insulinstigning, så selv om det ser ut til at du tåler meieriprodukter kan de påvirke forbrenningen din negativt.  Hvis du tror dette er tilfelle for deg så kutt ut melk, spis mindre ost, spis de mest fettrike ostetypene og kutt ned eller kutt ut yoghurt og kremfløte. Hvis du f. eks bruker en boks med kremfløte om dagen så er det en seriøs skivebom for å si det sånn. Smør går bra, da det inneholder svært lite protein og laktose og vil ikke påvirke deg.

kremfløte går ikke ned i vekt med lavkarbo.jpg

 

8. Du trener ikke riktig - Eller i det hele tatt

Du bør ikke trene med mål om å brenne kalorier. Disse kaloriene er stort sett ubetydelige, de kan lett utjevnes av økt appetitt  og ett par ekstra matbiter ved neste måltid. Men trening er avgjørende for både fysisk og psykisk helse. I det lange løp kan trening hjelpe deg med å gå ned i vekt ved å forbedre forbrenningen din, øke muskelmassen din og får deg til å føle deg bra. Men det er viktig å trimme på riktig måte. F. eks så vil kardiotrening på tredemølle neppe gi deg gode resultater. Å løfte vekter vil gi deg økt muskelmasse og vil forbedre det hormonelle miljøet i kroppen din. Intervall trening er en super form for kardiotrening som forbedrer forbrenningen din og øker nivåene av veksthormoner i kroppen din.  I tillegg er lavintensitetstrimming også en god ide. Som f. eks å spasere. Kroppen er skapt for å være i bevegelse, ikke sitte på en stol hele dagen!

 

9. Du spiser for mye søtstoff

Selv om noen søtningsmidler ikke inneholder kalorier så kan de påvirke appetitten din.  Flere studier viser at kunstig søtstoff (som overhode ikke er sunt for deg!) kan påvirke appetitten din både positivt og negativt. Naturlige søtstoff er et kapittel for seg selv. De ulike typene påvirker blodsukkeret ditt i ulik grad og mange kan gi magesmerter og luft i magen i tillegg. De inneholder næring (utenom Stevia som er det tryggeste søtningsstoffet) og tas opp i kroppen på ulike måter. Avhengig av hvilken type du velger så kan noen av dem påvirke deg like mye eller mer enn sukker, både med tanke på å gi deg søtsug og å gi deg blodsukkerstigning. (Vi har mer om naturlig søtning i Vita Univers. Ofte er det en kombinasjon av ulike typer som gir den beste smaken og konsistensen. Men søtning i det store og det hele bør unngås så mye som mulig. En fordel med et lavkarbokosthold er at du blir mer  sensitiv for salt og søtt og det er lettere å bruke mindre. Ta gjerne en 30 dagers detox fra alt som smaker søtt, så vil du merke at det er lettere å unngå søte feller i etterkant.

 

10. Du har en sykdom

Det er visse diagnoser og sykdommer som gir vektøkning, blant annet lavt stoffskifte. Hvis du tar medisiner så ta en titt over listen med bivirkninger. Hvis vektøkning er en av disse, så bestill time hos legen din og hør om det finnes en annen type medisin tilgjengelig som ikke hir denne effekten.

Hvis du gjør alt riktig men fortsatt ikke får resultater så har du kanskje et underliggende medisinsk problem som du ikke vet om. Mange hormonelle sykdommer gjør det vanskelig å gå ned i vekt.

 

11. Du spiser hele tiden

Det er en myte som bør avgå ved døden snarest at alle skal spise mange og små måltider gjennom hele dagen. Det er naturlig for mennesker å spise færre måltider hver dag og av og til gå i lange perioder uten mat. Stadig flere praktiserer periodisk fasting. Periodisk fasting fins i mange varianter. Noen praktiserer en 16/ 8 faste hvor man spiser alt man skal hele døgnet i løpet av 8 timer for så å faste i  16 timer.  Andre praktiserer 24 timers faste en gang hver uke eller hver 14. dag. Vi har vår egen ekspert på ulike varianter av faste i Vita Univers.  Å faste kan være svært effektivt for å bryte et platå og for mange er det også en behagelig måte å leve på, samt at man får resultater.

 

12. Du jukser for ofte

For folk som har god kontroll over seg selv  kan det være helt i orden å ha en fridag eller frimåltider nå og da. Men for mange av oss andre, særlig dem som har en tendens til å være mat eller sukkeravhengig så er det nok mer skadelig enn det er bra. Hvis du jukser ofte enten med "små" juksemåltid her og der eller hele dager hvor du bare spiser søppelmat så kan det lett ødelegge alt av progresjon. Å ha mer enn 1-2 juksemåltider pr uke eller en hel dag er for mye. Hvis du ikke klarer å styre deg så er du kanskje sukker eller matavhengig. I så fall er det en god ide å fjerne alt av søppelmat fra livet ditt.

atkins, jukser for ofte.jpg

 

13. Du spiser for mange kalorier

Kalorier teller. En av årsakene til at et lavkarbokosthold er så effektivt er fordi de senker appetitten og man spiser mindre kalorier selv uten å prøve. Hvis du gjør alt riktig men ikke får resultater så kan det være lurt å telle kalorier i en periode.  Kanskje du har noen skjulte energifeller som f. eks nøtter som vi allerede har nevnt?

 

14. Du har urealistiske forventninger

Det tar tid å gå ned i vekt. Jo mer usunt du har levd og jo større du er, jo raskere går det. Lever du tålig sunt og ikke er så kjempestor så må du regne med at det tar litt tid. I tillegg tar det som regel lengre tid for kvinner enn menn og det kommer an på hvordan du har levd de siste årene. Har du slanket det mye tidligere for så å gå opp igjen så kan du også regne med at det vil ta lengre tid for deg enn for venninnnen din som aldri har slanket seg tidligere. Har du spist lavkarbo tidligere kan du også regne med at det vil ta lengre tid denne gangen. Husk også at kroppen har sin egen idealvekt. Denne stemmer ikke nødvendigvis med idealvekten som du har i hodet ditt. Ikke alle er ment å være radmagre. Som meg F. eks: (Fra størst til minst er det her 30 kg. Fra blå t- skjorte til sort genser er det 10 kg. Også bilder kan lyve eller undergrave forskjellene, derfor bør du som nevnt måle på ulike måter) 

før og etter tricolor.jpg 

15. Du har hatt et underskudd av energi/kalorier  i en lang periode

Det er ikke lurt å ha et stort kaloriunderskudd over lang tid. Selv bodybuildere eller fitnessmodeller holder ikke på sånn. De praktiserer sykluser hvor de går opp og ned til konkurranser.  Hvis du har et stort kaloriunderskudd over mange måneder eller år så vil du senke forbrenningen din. Kroppen er svært tilpasningsdyktig og hvis den får for lite over lange perioder så tilpasser den seg dette og bruker mindre. Hvis du har holdt på lenge, så kan en periode på 2 måneder hvor du har som mål å vedlikeholde samt bygge litt muskler være det som skal til for å få kroppen igang igjen.  Men du skal da selvsagt ikke spise dårlig mat, men mer av den sunne gode maten!

 


Forvirrende? Vi kan hjelpe deg! 

Vi gjør det enkelt å starte og enkelt å fortsette hele veien til mål.

Vårt mål er at du skal få mer energi og overskudd. - Og få en vekt som passer for deg.

Ved å gi kroppen gode byggesteiner vil den bygge deg en sterk kropp som vil den vare lenge -Og du vil få økt livskvalitet. Vårt kosthold blir raskt en brikke i puslespillet som hjelper deg med å få kroppen over på DITT lag. Da får du energi- Og mister ekstra fett.

 

Vårt univers er ikke for alle:

  • Det er for deg som vil få mer energi og bedre helse
  • Som vil gå ned i vekt med max fettforbrenning, uten sult og søtsug
  • Det er for deg som vil få den pålitelige informasjonen som du trenger, samlet på en plass.
  • For deg som ikke vil bruke unødig mange timer på nettsøk, eller ønsker å bruke tid på å finne fram i en jungel av råd som du ikke vet om du kan stole på: 

Vi gir deg kart og kompass, slik at du kan ta den raskeste veien til mål. Du kan få så mye oppfølging som DU trenger

 

Hvem er vi?

Jeg heter Linn og er gründer av Vita Univers. Det er mine bilder du ser over her. Jeg har gått ned 30 kg ved hjelp av å endre kosthold. Jeg har fått energi, penere hud og spist meg fri fra høyt blodtrykk og svingende blodsukker. Strekkmerkene får jeg ikke bort, men de har gått fra å være traktorspor til å være tråklet søm. Jeg har fått et nytt liv, og det er derfor jeg har lagd Vita Univers. 

 

Det er 12 år siden jeg oppdaget at det fins måter å få kroppen til å lystre på. Få den over på mitt lag. Men jeg har likevel gått i alle fellene som mulig er, jeg har hatt tilbakefall og jeg har manglet motivasjon i perioder. I Vita Univers er mine erfaringer og kunnskap samlet.

mat collage 22.8..png

 

I tillegg har jeg noen av norges beste fagpersoner på mitt lag. Les mer om vårt knallsterke fagteam her)

 

kickstart fettforbrenning, kom i gang med lavkarbo, livsstilsenddring, ned i vekt raskt.png

KICKSTART med oss, så hjelper vi deg fra start til mål: 

Du får inspirasjon, motivasjon og kunnskap med KICKSTART NÅ!:

Du får:

  • Kickstart Lavkarbo: Hva er lavkarbo og hva skal du spise
  • Din guide til resultater 
  • Lavkarbo kostplan
  • Ketose kostplan

 

I tillegg får du tilgang til hele vårt online undervisningsrom med blant annet "F &Q"- Vanlige spørsmål og svar, effektive oppfølgingsmuligheter og mye mer! Etter 1 uke betaler du KUN kr 99,- for å ha tilgang til undervisningsrommet- Hvis du vil. Hvis ikke, sender du helt enkelt en mail med "Stopp" til stopp@vitaunivers.no

 

Få "Kickstart NÅ"  til KUN kr 399,-