Typiske effekter av vårt kosthold


Mat og helse er to sider av samme sak. At du ved å fokusere på naturlig, ren mat og korte ingredienslister legger et godt grunnlag for bedre helse. Du kan ikke få et velfungerende maskineri av første klasse hvis du fyller den med dårlig drivstoff!

 

- Ville du fylt diesel på bensintanken?

- Ville du la drømmebilen din bli behandlet som gammalt skrot?

mat collage 22.8..png, lavkarbomiddag

 

Din kropp er ditt maskineri. Men fortvil ikke. Hvis du har gjort en dårlig jobb med å ta vare på den til nå (Det finnes 1000 grunner) så er det likevel ikke for sent å spise seg friskere og kanskje også bli medisinfri. Det fins nemlig en lang rekke typiske fordeler som veldig mange opplever når de legger om til vårt kosthold:

- Overskudd og energi

- Vektnedgang/vektregulering

- Søtsug og overspising forsvinner eller reduseres 

- Stabilt blodsukker

- Bedre appetittregulering

- Bedring eller forebygging av mage-tarm problemer

- Bedre mattoleranse

- Betennelsessykdommer (som fibromyalgi) bedres

- Gjenoppretting av en naturlig hormonbalanse

 

Det er en fin liste, ikke sant? Du kan til og med si at den høres nesten for god ut til å være sann. Mange av punktene på lista har jeg opplevd selv, men ikke alle. Men til gjengjeld har jeg fått mange tilbakemeldinger dem som jeg selv ikke har erfart. F. eks kunder som lider av fibromyalgi. Det er så kult når de kommer til meg mot slutten av kurset og sier i et forbauset tonefall: "Jeg er så mye bedre armene. Faktisk så kan jeg løfte dem helt over hodet igjen, noe jeg ikke har klart på flere år!" Tror du det er magnesiumtilskuddet du anbefalte meg?" Spør de meg. Ja og nei svarer jeg da. Ja, fordi magnesium absolutt kan hjelpe. Men kosten vår i seg selv påvirker fettsyrebalansen på en fin måte som reduserer betennelse i kroppen. Og derfor kan man ikke tillegge all æren til magnesium. 

 

Så har du andre historier igjen, hvor mannen gikk ned et drøss av kilo. Han begynte å snakke om at ryggen var mye mindre vond og var utrolig fornøyd med det uten at han tenkte så mye på hvorfor det var sånn. Helt til han gikk på en sjokoladesmell. Han var nemlig fæl til å overspise så når han først fant sjokoladeskåla, så gikk det fort en kilo. Han var mer enn litt overrasket da han kontaktet meg, fordi han hadde så utrolig vondt i ryggen! Helt plutselig! Etter å ha gravd og spurt frem og tilbake kom vi fram til smellen han hadde pådratt seg dagen før. Sjokoladesmellen, altså! Dermed var det bare å vente til sjokoladen var ute av systemet igjen og ryggen ble raskt bedre. Gjett om fyren hadde fått ny motivasjon for å ikke spise sjokolade igjen! 

 

Dette er bare to korte eksempler i et hav og velge mellom. For eksempel så vet de fleste i dag at man kan spise seg frisk fra Diabetes 2 med vår kost. Det er helt strålende å tenke på, ikke sant? Kanskje ikke fullt så mange er klar over at dem som lider med kroniske magesmerter, lekk tarm, IBS og Chrons også har stor nytte av vår kost. Dessverre er magesmerter og tarmproblemer stadig mer vanlig. 

I mange år har man skyldt på stress, gener eller andre ytre årsaker, men stadig mer av den nye kunnskapen vi får viser at både problemet og løsningen ser ut til å ligge i maten vi spiser. Irritabel tarm er en tilstand der maten man har spist sammen med en uheldig sammensetning av magemikrober har skapt betennelse, oppblåsthet, magesmerter og forstyrret avføringsmønster. 

 

Vi vet at det kan være vanskelig å vite hva man ikke bør spise og hva man bør spise om man har irritabel tarm. For mange er det vanskelig å nyte mat, og man gruer seg til å prøve noe nytt.  Det forstår vi godt, mange forbinder mat med ubesvær og smerte.

Hvor er nærmeste toalett? Mange med IBS opplever at de har en redusert livsskvalitet samtidig som at de har blitt fortalt at lidelsen deres er psykisk! Vel- Det VET vi i Vita Univers at ikke er tilfelle! Vi vet at norske forskere har funnet synlige bevis på at IBS-pasientenes tarm faktisk reagerer annerledes på mat. Det gjenstår fortsatt mange spørsmål for å forstå denne sykdommen, men to hypoteser er at  tynntarmen ikke klarer å tømme seg så godt videre over i tykktarmen og at det er en form for forstyrrelse i motorikken i tarmen, som kan forklare at det blir en opphopning av væske i tynntarmen. Det som derimot er sikkert, er at det er en tilstand som kan løses. 

 

Noe av det viktigste å forstå når det gjelder irritabel tarm, er at mye av den maten vi ofte får høre er sunn og bra for magen, kan være årsaken til problemet. Faktisk kan fiber, grove kornprodukter og frukt være noe av det man må leve uten. I hvert fall i en periode til magen har kommet seg.

Det er også slik at maten som skaper problemer kan gjøre det på et tidspunkt i livet, mens den ikke gjør det på et annet og dette ser ut til å henge sammen med magemikrobene våre og hvor mange og hvilke typer som finnes der. Et ledd i å fikse en ødelagt tarm er derfor å jobbe med disse magemikrobene.

 

Det er fantastisk hvordan man kan bruke mat som medisin, ikke sant? Vår dyktige guru, Linn Spets er en av stadig flere som har fått oppleve hvordan dette kan gjøres. Linn spiste i utgangspunktet veldig sunt, likevel ble hun syk! Det hun fikk erfare er at hun likevel hadde mulighet til å spise seg frisk. Les Linns sterke historie om hvordan hun spiste seg frisk fra utmattelse: 

 

Frisk fra utmattelse med paleo

Mitt navn er Linn, jeg har bachelor i ernæring og jeg kommer til å skrive litt for Vita Univers! Her i mitt første innlegg vil jeg fortelle litt om hvordan jeg spiste meg frisk fra sykdom. Hensikten er først og fremst inspirasjon, for om mine erfaringer kan hjelpe eller inspirere andre blir jeg veldig glad.

 happylinn spets vita unviers.jpg

Det blå teppet med armer er helt irrelevant for denne historien

 

Jeg begynte for alvor å interessere meg for ernæring som 18-åring, mye fordi jeg ble nysgjerrig på hvordan kroppen mest effektivt gikk ned i vekt. Jeg ville finne det perfekte kosthold slik at jeg kunne holde meg slank hele livet uten å tenke over det! Jeg hev meg over rugbrød med magerost, fiberrik frokostblanding med skummamelk og salater uten dressing. Det varte selvfølgelig ikke lenge før jeg fant ut at det ikke funka. Jeg var konstant sulten og det eneste jeg tenkte på var mitt neste måltid. Og smågodt. Jeg skjønte at jeg ikke kunne ha det sånn, det var langt fra optimalt.

 

Men så kom jeg over lavkarbo i 2009. Endelig slapp jeg å tenke på mat hver våkene time. Endelig kjente jeg at kroppen min slappet av og at magen ikke blåste seg opp etter hvert måltid. Endelig slapp det forferdelige søtsuget! Jeg husker hvordan jeg syns kostholdet virket så logisk; hvordan god helse, naturlig mat og en sunn kroppsvekt endelig hang sammen. Jeg var ekstatisk, selv om alle rundt meg trodde det hadde rabla for meg. Hva i all verden hadde jeg pålegget på om jeg ikke spiste brød? Skulle jeg ikke ha knekkebrød engang? Jeg kunne da ikke maule pålegg, det var ikke riktig. Men jeg var fornøyd! Åh, som jeg koste meg med egg, bacon, gode oster, rømme og kylling panert med parmesan. Korn ble fullstendig bannlyst. Jeg begynte å studere ernæring i 2011 og følte at jeg hadde knekt koden. Og det hadde jeg kanskje. Men så ble jeg syk.

 

Jeg ble syk etter en liten periode der jeg spiste havregrøt fordi jeg hadde så dårlig råd og ikke kunne kjøpe nok lavkarbomat. Jeg fikk raskt vondt i hodet, vondt i musklene mine og så slapp at jeg ikke orket å bevege meg. Jeg klarte ikke engang ha på lys eller høre på rolig musikk – det ble tortur. Legen trodde det var migrene og ga meg sterke smertestillende. Men symptomene fortsatte, og ble spesielt tydelige etter jeg hadde spist et måltid. Selv om havregrynet gikk i søpla og jeg prøvde å spise så sunt som mulig så ble jeg ikke bedre. Jeg endte opp med å bli sykemeldt.

 

Fastlegen tok meg ikke seriøst, langt ifra, men han forklarte meg at han fant spor av to alvorlige virusinfeksjoner i blodprøvene mine. Jeg hadde både hatt kyssesyken og lungebetennelsen mykoplasma, men jeg hadde ikke merket noen av delene. Jeg Googlet symptomene opp i mot infeksjonene og fant raskt ut at ME (kronisk utmattelsessyndrom) passet tilstanden min. Dette trodde ikke legen min noe på. Jeg virket rett og slett ikke så syk som jeg skulle ha det til. De som var syke med ME klarte jo ikke komme seg ut av senga engang, mens jeg hadde klart å komme meg helt til legekontoret for å få en sykemelding. Jeg klarte jo å komme meg på jobb for så å bli sendt hjem fordi jeg var for sliten. Nei, jeg hadde nok ikke ME, mente han.

 

 

Jeg forklarte spesielt om hvordan jeg ble ekstra slapp etter måltidene, nesten som et anfall: et mørkt teppe som la seg over kroppen min slik at jeg ikke klarte å røre meg, eller som en indre bryter som ble skrudd av. Vet du hva jeg fikk til respons?

 

”Det virker som du er veldig redd for å være syk og jeg tror vi skal sette deg på angstdempende medisiner.”

 

Jeg bytta lege på dagen. Den neste legen min trodde heller ikke at jeg hadde ME, men han syns det var interessant at jeg ble så dårlig etter måltidene. Jeg ble endelig henvist videre til noen som hadde mer peiling på magehelse, og gastroenterologen jeg møtte var ikke i tvil om at jeg hadde ME. Det var SÅ godt å bli trodd! Han mente også jeg hadde irritabel tarmsyndrom (IBS) og han hadde en teori om at disse to diagnosene hang sammen. Dette med tarmhelse hadde nok mye å si for helsen til resten av kroppen, mente han. Men hva skulle jeg gjøre for å bli frisk? Nei, det kunne han ikke svare på.

 

Jeg endte opp med å være sykemeldt fra deltidsjobben i et år mens jeg prøvde å henge med på studiene til tross for sykdommen. Folk rundt meg lurte på hvordan jeg kunne virke noenlunde frisk mens jeg andre ganger måtte ligge på et mørkt rom. Hvorfor jeg av og til brukte solbriller inne for å få dempe belysningen. Kanskje det var fordi jeg spiste lavkarbo at jeg ble så dårlig? Jeg fikk de spørsmålene, noe som var både vondt og vanskelig. Jeg visste jo ved meg selv at lavkarbokostholdet mitt var det eneste som gjorde at jeg ikke var sengeliggende på fulltid.

 

I 2014 måtte jeg ta et vanskelig valg. Sykepengene tok slutt, så jeg kunne ikke lengre være en sykemeldt student. Et alternativ var å flytte fra den kjære samboeren min i Oslo og tilbake til Nord-Norge. Der kunne jeg bo hos mamma, være ufør og heller utsette den siste lille biten av studiet mitt til jeg ble frisk. Det andre alternativet var å gå tilbake til jobb. Jeg orket ikke tanken på å jobbe, men det andre alternativet var verre (sorry mamma, ikke ta det personlig). Jeg tvang meg ut i arbeidslivet igjen og jobbdagen bestod av 4 timer på lageret i klesbutikken med solbriller på og med lange pauser der jeg la meg ned på gulvet. ”Du er jo ikke frisk”, fikk jeg høre av kollegaene mine. Nei, jeg var helt enig i det.

 

Men dere, jeg ble jo frisk! Og det er ikke fordi jeg tok meg et glass vann, kom meg ut i frisk luft, tvang meg selv til å trene igjennom smerten eller ble flinkere til å slappe av. Ja, dette er bare et knippe av de ”gode rådene” jeg har fått. Det jeg bestemte meg for var å kutte ut (de høyt elskede) melkeproduktene fra kostholdet mitt. Det tok så lite som 4 dager, og jeg var HELT symptomfri! Jeg kunne jobbe 8 timer, jeg kunne ta meg en løpetur og jeg kunne endelig gjengjelde den kjærligheten, omsorgen og støtten jeg hadde fått av kjæresten min. Det var ekstremt befriende og jeg følte at jeg hadde fått livet mitt tilbake!

 

Men hvorfor tålte jeg ikke melkeproduktene? Jeg har kommet frem til at jeg har en intoleranse for melkeprotein og at immunforsvaret mitt var blitt så nedbrutt av infeksjoner at kroppen min ikke tålte like mye som før. Men hadde jeg virkelig ME? Jeg vet ikke. Man vet jo ikke helt sikkert hva ME er. Det jeg vet sikkert var at jeg ikke var frisk. Og hadde jeg spist et tradisjonelt, norsk kosthold hadde jeg nok hatt det mye verre.

 

Dette spiser jeg for å holde meg frisk (og slank, og lykkelig):

- kjøtt, fisk, egg og innmat

- naturlig fett fra kokos, smørolje (klarnet smør uten melkeprotein) og dyrefett som talg og smult

- de aller fleste grønnsaker og bær + litt bløtlagte nøtter

 

Jeg holder meg unna dette:
- melkeprodukter

- korn og belgfrukter

- raffinert sukker

 

Jeg sier ikke at alle bør slutte å spise melkeprodukter, men jeg tror noen er mer sårbare enn andre, av forskjellige grunner. Jeg er tydeligvis en av de som er ganske sårbar og som faktisk ikke bør spise like ”variert” som andre mennesker kan. Det betyr overhode ikke at jeg ikke kan kose meg med god mat, men heller at jeg må være kreativ og smart når jeg planlegger matinntaket mitt. Jeg må lage så å si alt fra bunnen av, men det har hjulpet meg til å bli mer bevisst på hva menneskemat faktisk er. Det, og det faktum at jeg er frisk og velfungerende i dag, er noe jeg er sværttakknemlig for.

Hilsen Linn Spets

 

 

Få skreddersydd hjelp med akkurat DINE utfordringer: 

Vi kan lage en skreddersydd plan sammen med deg, slik at den passer for deg.Vårt fagteam kan hjelpe deg. Vi har alle ulike angrepsvinkler og spesialfelt. Med en konsultasjon eller flere om du ønsker, vil vi hjelpe deg hele veien til mål:

 

Konsultasjon, inkludert Vita Univers, får du til KUN kr 1099,- Les mer om det her

KICKSTART NÅ ! 1099 vita univers, ned i vekt med lavkarbo, ned i vekt med ketose.png 

 

 

Vil du komme i gang uten konsultasjon?

Kjøp vårt KICKSTART NÅ! program som gir deg alt du trenger for at du får raske resultater:

KUN kr 399,-: 

 Den 1. Uken i Vita Univers er Modul 1, som vi kaller for vårt KICKSTART NÅ! program,og koster kr 399,- Her får du alt du trenger, blant annet:

  • nyttige kursartikler hver dag (Skrevet av fagfolk)
  • kostplaner for ulike metoder
  • oppskrifter med utregnet næringsinnhold
  • Spørsmål & Svar
  • e-hefter, måltidsplanlegger +++

Fortsatt medlemsskap er valgfritt. Det koster kr 99,- pr uke. Vi har ingen bindingstid, og du kan si opp når du vil. Hver uke får du blant annet tilgang til nytt kursmateriell og nye kostplaner for både lavkarbo og ketose:

 

(Vil du se alle våre tjenester og produkter? Trykk på den grønne knapppen)