Saltbakte nøtter


nøtter (1).jpg 

Nøtter inneholder ulike næringsstoffer, fettinnhold og sukkerarter. Spis variert. La hva du skal bruke dem til og i hvilken setting (julekos eller nistemat?) være med på å avgjøre hvilke sorter du velger. Men et felles tips for dem alle, for å gjøre dem sunnere får du her: 

Bløtlegging av nøtter

Alle nøtter og frø bør legges i bløt før man bruker dem. Dette er for å bli kvitt fytinsyren som sitter i skallet. Dette er en enzymblokker som gjør at kroppen har vanskelig for å oppta mineraler fra det vi spiser. Ved å bløtlegge nøtter og frø først, kan man oppta næringen i dem, og de blir lettere å fordøye for magen og tarmene.

 

Slik gjør du:

Skyll nøttene og legg dem i en bolle. Hell over romtemperert vann slik at frøene blir dekket, og ha i litt havsalt. Dekk bollen med et kjøkkenhåndkle slik at frøene kan "puste".

Bløtlegg alle typer nøtter og frø i ca.8 timer (ett unntak er solsikkefrø som bare trenger 2 timer) eller over natten. Hell av vannet i et dørslag, skyll frøene og la dem tørke på et kjøkkenhåndkle. Deretter er de klare til bruk.

 

Oppskrift på saltbakte mandler:

 

  • 200 g. mandler med skall
  • 3½ ss maldonsalt (eller annet grovt havsalt)
  • 2 dl. vann



Kok opp vannet med salt i til saltet er oppløst. Ha i mandlene og la det koke opp igjen. Ta gryten av varmen og la den stå med lokket på i 15 min. Sil deretter av vannet og hell mandlene over på en papirkledd bakeplate.

Stek dem i ovnen på 150 grader i ca. 20 min. Dersom mandlene ikke er helt tørre nok kan du tørke dem i ovnen (gjerne på varmluft) på ca. 70 grader i en halv time, med ei sleiv i døra, slik at det kommer luft inn. Hvis du er tålmodig kan du tørke dem slik som dette i flere timer i stedet for å steke dem, med lavere temperatur på ovnen, blir de enda sunnere. 

 

 

salte mandler.jpg