25.1. Trenger du mellommåltider?


Trykk her for oversikt over alle innlegg i gratis lavkarbo kurs

 time to eat.jpg

Du skal spise når du er sulten og til du er passelig mett. 

Du kan variere med ulike måltidsrytmer eller holde deg til den som passer best for deg. Hvis du vil spise 2 måltider til dagen og kun det, så kan du gjerne det. Hvis du trives bedre med mindre måltider og hyppigere, så spiser du sånn. 

 

Når du spiser fettrikt så holder du deg mett lengre og du har et stabilt, lavt blodsukker. Hvis du holder deg unna juksemat kan du trygt stole på kroppens sult og metthetssignaler. La magen styre når du skal spise, ikke hjernen! PS: Hvis du har problemer med overspising, så reduser inntaket av karbohydrater til et minimum og spis mer fett. I tillegg er det lurt å øve seg på å spise sakte. 

 

Min bestemor sa alltid at "magen blir mett før øyet" ..

..så bruk en liten middagstallerken eller til og med en asjett. Da ser det mer ut. Maten vi spiser er næringstett og porsjonene blir derfor også mindre. Altså: Så lenge du vet at du setter sammen måltidet ditt riktig, så skal MAGEN bestemme! Om du spiser mye i en overgangsperiode fra et tradisjonelt kosthold så er dette normalt. Apetitten vil regulere seg selv. Du skal altså ikke bry deg om oppgitte porsjons størrelser når du spiser lavkarbo. Du skal spise etter DIN kropp! Det er  ikke lurt å ignorere sultsignaler. Hvis du har problemer med å gå ned i vekt på lavkarbo så følg tipsene mine over om å spise sakte. Du kan gjerne stoppe å spise før du er helt mett hvis du tror du spiser for mye, men ikke la vær å spise når du er sulten. Da forstyrrer du balansen og risikerer å både gå i "Sparemodus" eller trigge søtsug på kvelden. Begge deler har jeg erfart tonnevis av ganger, - Dessverre! 

 

 

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV 

PS: Innholdet som legges ut i dette gratiskurset er ikke det samme som innholdet i våre produkter!