Hva kan du spise på lavkarbo?

En generell regel er at hvis maten du skal spise inneholder en innholdsfortegnelse, så bør den ikke inneholde mer enn 5 gram karbohydrater pr 100 gram vare.Om du legger på deg eller tar av deg blir ikke styrt av hvor mange karbohydrater du spiser, men hva du spiser, og hvordan


lavkarbo mat ketose mat ketose kostplaner lavkarbo kostplaner ketoseguiden.jpg

Vi vet at for å mestre en livsstilsendring over tid, må man trives med maten! Vi elsker god mat, og vi vet hvor glad kroppen din blir med naturlig mat ,med minst mulig sukker og stivelse i den. Det betyr et karbohydratredusert kosthold:

 

Lavkarbo betyr ikke noe annet enn mindre karbohydrater. Det er et hus med mange rom. Hvordan skal du vite hva som passer for deg? Dette kan vi hjelpe deg med. 

Du vil raskt få svar på spørsmål som:

  • Hva er lavkarbo?
  • Hva er paleo ?
  • Hva er ketose?/ Ketogen diett?

Videre vil du få ukentlige kostplaner, og mange oppskrifter å velge mellom. Du kan også tracke resultatene dine.

 

canva collage mars 17.jpg

 Spis ren, ekte, naturlig mat med korte ingredienslister. Spis lite sukker og stivelse og spis sunt, naturlig fett. For eksempel så er det en veldig dårlig ide å spise lite karbohydrater OG lite fett. Vi lærer deg hvorfor.

 

Om du legger på deg eller TAR AV DEG blir ikke styrt av hvor mange kalorier eller karbohydrater du spiser, men hva du spiser. 

Du skal spise til du er passelig mett. Og du skal spise når du er sulten.

Så lett.

Og så vanskelig

..Særlig for mange i starten.

Men når du mestrer det , så vil du oppdage at med mindre karbohydrater i kosten, så vil du kunne lære deg å stole på kroppens sult og metthetssignaler igjen. Et naturlig karbohydratredusert kosthold  passer veldig godt for deg som synes at mat henger sammen med livskvalitet.

 

grønnsaker i biffrull.png

 

Synes du at smør og fløte er med på å heve smaken? Liker du ost, rømme, dressinger og krydder?

Hvis du setter sammen en frokost eller en god lavkarbomiddag på riktig vis, så har du et flott utgangspunkt for et sunt kosthold, samtidig som du kan kose deg med verdens beste samvittighet.

 

Kos deg med egg, rent kjøtt, smør, økologiske grønnsaker, krydderier, fisk og sist, men ikke minst, naturlig fett! På denne måten legger du et godt grunnlag for en god helse, Mat og helse er nemlig to sider av samme sak. I Vita Univers har vi mange gode tips og råd til deilige sauser og tilbehør.  For mye karbohydrater i form av sukker, stivelsesrike grønnsaker, korn, pasta og ris, gjør at blodsukkeret ditt stiger raskt. Kroppen vil da skille ut hormonet insulin i blodet. Insulin er et fettlagringshormon som virker som en håndbrems på din fettforbrenning, og blir det for mye av det, fører dette til overvekt. Til motsetning vil et redusert inntak av karbohydrater holde blodsukkeret ditt stabilt. Du får jevn energi og holder deg lenge mett, og nettopp dette er alfa omega for en god vektkontroll. 

 

 Hvor lite karbohydrater skal du spise?

hasselback kålerabi.png

                Det fins så utrolig mange gode alternativer til potet og brød!

 

En generell regel er at hvis maten du skal spise inneholder en innholdsfortegnelse, så bør den ikke inneholde mer enn 5 gram karbohydrater pr 100 gram vare. Men hvis du setter sammen måltidet ditt riktig og det består av riktig mat, så er det sjeldent du trenger å telle karbohydrater. Les gjerne vår artikkel : Teller du karbohydrater? Om telling av karbohydrater vs å stole på kroppen

 

Akkurat hvor mye du reduserer inntaket av karbohydrater, vil variere avhengig av hvilken lavkarbofilosofi du velger. Hva passer for deg?

 

 

Med strikt lavkarbodiett begrenser du karbohydratinntaket fra 0 til maks 30 gram per dag (det vil si at rundt 10 prosent av energien din kommer fra karbohydrater), mens de mer moderate filosofiene tillater et karbohydratinntak på opp mot 70 gram om dagen. Men selv om du spiser opp mot 120 gram karbohydrater til dagen, så er du bare på halvparten av hva du kan komme opp i med "vanlig kost"

 

Hva skal jeg velge?

bearnaise 2.jpg

Hvor du selv bør ligge på denne skalaen vil være høyst individuelt og avhenger av en rekke faktorer som vekt, motivasjon for endring og helsetilstand. Men generelt kan man si at de med mer enn 10 til 15 kilo overvekt velger et karbohydratinntak under 30 gram, mens de som bare vil ned noen få kilo eller ønsker en bedret helse kan legger seg på et mer moderat nivå. Våre oppskrifter er for for det meste tilpasset et strikt lavkarbo kosthold og moderat. 

 

I Vita Univers kan vi hjelpe deg med å finne metoden og oppskrifter som passer for deg. Det er heller ikke sånn at du må velge enten den ene eller den andre. Og kanskje har du mat som du ikke tåler? Vi hjelper deg med å skreddersy kostholdet ditt. Men- Uansett hvilken metode som du bør følge, så skal du øke  inntaket av naturlig fett, og du skal velger matvarer av høy kvalitet, som er minst mulig behandlet og raffinert.

 

Vanlige matvarer innen et karbohydratredusert kosthold er:

fisk, fugl, skalldyr, kjøtt, egg, fete og usukrede meieriprodukter, grønnsaker (helst de som vokser over bakken) urter, ekte majones, oliven,- kokos,- og rapsolje, litt bær, nøtter og frø, og eventuelt litt kornprodukter. Frukt, belgfrukter og potet kan man spise hvis man tåler dette, men det er ikke egnet for dem som vil gå ned i vekt.

Du kan også spise naturlige søtningsmidler som ikke påvirker blodsukkeret og litt mørk sjokolade, men hold det til fest!

Vil du lese mer om lavkarbo? Les vår artikkel "Hva er et karbohydratredusert kosthold?"

 

"Når du spiser sunt - men DET SKJER JO IKKE NOE!

Vi kan hjelpe deg på flere måter. Hvis du har behov for tett oppfølging og en individuell plan så er dette et godt alternativ. Priskampanje: KUN kr 699,- Vi har et dyktig fagteam og du velger hvem du vil ha konsultasjon med. Les mer ved å trykke på knappen under bildet: 

 

KICKSTART NÅ ! 1099 vita univers, ned i vekt med lavkarbo, ned i vekt med ketose.png

 

Ja takk (1).jpg

 

Vårt mest populære alternativ: 

Vårt bestselgende "KICKSTART PROGRAM" anbefales av stadig flere leger og fagfolk og koster KUN kr 399,-:

Passer både for deg som vil starte på en livsstilsendring, men også for deg som har kommet til et platå, eller som rett og slett ikke oppnår ønskede resultater:  

Få maks resultater som varer: 

  • gratis oppstartssamtale og e-postoppfølging
  • nyttige kursartikler hver dag i en uke (Skrevet av fagfolk)
  • kostplaner for ulike metoder (Ketose, lavkarbo, paleo og faste)
  • oppskrifter med utregnet næringsinnhold
  • Tilgang til hele Vita Univers: Spørsmål & Svar, tips & Triks, tracking, e-hefter, måltidsplanlegger +++

 

Kickstart Program varer i 1 uke. Hvis du vil fortsatt ha tilgang så koster det kr 99,- pr uke. Vi har ingen bindingstid, og du kan enkelt si opp når du vil.

I tillegg til tilgang til Vita Univers får du hver uke: 

-Nye kursartiker

-Ketose kostplan og lavkarbo kostplan