Lavkarbo

Hva er Lavkarbo?


Lavkarbo kan være et forvirrende begrep for folk flest, nettopp fordi de utallige lavkarbofilosofiene fremstår i så mange forskjellige varianter. Lavkarbo kan man si er en paraplybetegnelse for alle disse ulike retningene, hvor hovedpoenget er å redusere mengden karbohydrater i kosten. Dette er både sunt og en naturlig måte å spise på:

 

For mye karbohydrater i form av sukker, stivelsesrike grønnsaker, korn, pasta og ris, gjør nemlig at blodsukkeret ditt stiger raskt. Kroppen vil da skille ut hormonet insulin i blodet. Insulin er et fettlagringshormon som virker som en håndbrems på din fettforbrenning, og blir det for mye av det, fører dette til overvekt. Til motsetning vil et redusert inntak av karbohydrater holde blodsukkeret ditt stabilt. Du får jevn energi og holder deg lenge mett, og nettopp dette er alfa omega for en god vektkontroll. 

 

smør hjerte, Vita Univers, lavkarbo.jpg

 

Akkurat hvor mye du reduserer inntaket av karbohydrater, vil variere avhengig av hvilken lavkarbofilosofi du velger. Strikt lavkarbodiett (ketogen diett) begrenser karbohydratinntaket fra 0 til maks 30 gram per dag (det vil si at rundt 10 prosent av energien din kommer fra karbohydrater), mens de mer moderate filosofiene tillater et karbohydratinntak på opp mot 130 gram om dagen (og utgjør altså rundt 25-30 % av din daglige energi). Hvor du selv bør ligge på denne skalaen vil være høyst individuelt og avhenger av en rekke faktorer som vekt og helsetilstand. Men generelt kan man si at de med mer enn 10 til 15 kilo overvekt velger et karbohydratinntak under 30 gram, mens de som bare vil ned noen få kilo eller ønsker en bedret helse kan legger seg på et mer moderat nivå. Våre oppskrifter er for for det meste tilpasset et strikt lavkarbo kosthold og moderat. 

 

I begge tilfeller øker man inntaket av naturlig fett, og man velger matvarer av høy kvalitet, som er minst mulig behandlet og raffinert. Vanlige matvarer innen et karbohydratredusert kosthold er fisk, fugl, skalldyr, kjøtt, egg, fete og usukrede meieriprodukter, grønnsaker (helst de som vokser over bakken) urter, ekte majones, oliven,- kokos,- og rapsolje, litt bær, nøtter og frø, og eventuelt litt kornprodukter. Frukt, belgfrukter og potet kan man spise hvis man tåler dette, men det er ikke egnet for dem som vil gå ned i vekt. Du kan også spise naturlig søtningsstoff som ikke påvirker blodsukkeret og litt mørk sjokolade, men hold det til fest!

 

Vi hjelper deg i mål. Om du legger på deg eller TAR av deg avhenger av HVA du spiser, ikke hvor mange kalorier maten inneholder. 

 

Sliter du med motivasjonen for å komme i gang? Vår enkle, men innholdsrike onlineportal med mulighet for personling oppfølging og hjelp fra våre guruer gir deg et 8 ukers kurs som hjelper deg med alt du trenger! Les mer her