Ned i vekt, trening & kalorier

Vektreduksjon handler ikke om å telle kalorier. Det handler om å spise riktig mat.


For de fleste vil en sunn vektreduksjon og livsstilsendring gi bedre helse i seg selv. Men det er også en andre rekke fordeler ved livsstilsendringen som gir bedre helse utover kun å gå ned i vekt. Les mer om vanlige effekter av kostomleggingen her. 

Å skulle gå ned i vekt innebærer ofte tanker om en situasjon som er ubehagelig, som medfører store endringer, lite og fettfattig mat, sult og krav om stålvilje. Og hvis vi ikke blir tynnere, får vi høre at det er et spørsmål om viljestyrke og prioritering. En konsekvens av å antyde at overvekt handler om dårlig selvdisiplin, er det samme som å si at tynne mennesker er tynne fordi de har en god viljestyrke. I følge vitenskapen er det lite sannsynlig og vi i Vita Univers vet at det IKKE er sånn!

 

"En restriksjon i kalorier kan ganske enkelt ikke anbefales som en livsstilsendring hos overvektige, fordi vi med stor sikkerhet vet at dette ikke virker på lang sikt. Kalorirestriksjon har ingen støtte i vitenskapen".

Pål Jåbekk

 

Visste du at slanking ved hjelp av små og varige endringer med tanke på hvor mange kalorier man spiser eller forbrenner ikke påvirker vekten din? Flere vitenskapelige studier har vist at kroppen har en fantastisk evne til å kompensere for endringer i energitilgangen, du får derfor ikke en oppsamlet effekt. Og hva som verre er: Kroppen din vil tilpasse seg dette lave inntaket og resultatene vil stoppe opp. Ofte medfølger tretthet og slapphet i tillegg. Spiser du mindre kalorier, vil kroppen din senke energiforbruket eller gjøre deg mer sulten og dermed opprettholde vekten din. Altså: Denne typen slanking gjør oss tynn på kort sikt, men ikke på lang sikt. Faktisk er det vanligste resultatet i studier på slike dietter, at vi går opp i vekt over tid. Vår erfaring er at slanking med naturlig mat, lite karbohydrater og sunt fett er den beste oppskriften på god helse. Du blir ikke bare slank, men du får mer energi og en bedre livskvalitet med et matinntak basert på denne filosofien!

 

Mat er kilo- Trening er gram!

 

Å gå ned i vekt er vanskelig for mange av oss. Noen tror det hjelper å spise mindre og trene mer. Det på tross av at det eksisterer solid vitenskapelig enighet om at større vekttap på mer enn 10 kilo først og fremst oppnås med fokus på kostholdet. Det er dårlig kosthold med feil mat og for mye mat, samt sukkerholdig drikke som får skylden for fedmeepidemien som virkelig har eksplodert i løpet av de siste 30 årene. I denne perioden har det bare vært en svært liten endring i mengden med fysisk aktivitet i den vestlige delen av verden. Det hjelper ikke å spise mindre, og det hjelper ikke å trene uten å endre kosten!

 

Vårt kosthold vil gi deg resultater uansett om du mosjonerer eller ikke.

Du kan gå ned i vekt på en effektiv og en svært behagelig måte med vårt kosthold.  Vår erfaring er at det er mye enklere å komme i gang med trening når man spiser mat som gjør kroppen friskere og lettere, så hvis du vil ned i vekt er det viktigste å fokusere på maten først. "Studier av å trene mer viser også svært dårlige resultater med tanke på vekt. Det finnes faktisk ikke nok vitenskapelig dokumentasjon for å argumentere for at man går ned i vekt av å trene. "

Pål Jåbekk

 

Men så klart: Det finnes mange gode grunner til å trene, selv om det å gå ned i vekt ikke er en av dem:

Hvis du endrer kosten samtidig vil mosjon eller trening kunne ha en god effekt, og kanskje viktigst av alt vil regelmessig mosjon ofte være en medvirkende faktor til å opprettholde et vekttap. 

I tillegg kan du: 

 

  • Få en smalere midje
  • Miste mer fett uten å miste mer styrke
  • Øke forbrenningen din
  • Få klærne dine til å se bedre ut på kroppen din
  • Hindre muskelsvinn som kommer naturlig med alderen
  • Forebygge sykdom 
  • Få bedre mental helse

 

Sliter du med motivasjonen for å komme i gang? Vår enkle, men innholdsrike online kursplattform med mulighet for personlig oppfølging hjelper deg med alt du trenger!